top of page
  • Zdjęcie autoraFar From Home

Forever Skies - Ask Me Anything [AMA] z developerami

Kilka tygodni temu poprosiliśmy społeczność Forever Skies o przesłanie nam pytań do tzw. "AMA". Odzew okazął się tak duży, że zdecydowaliśmy się na przygotowanie kolejnego materiału zaspokajającego tę ciekawość z Waszej strony.



So for now we have a bunch of your questions from Steam, Discord, Reddit & Twitter answered below by Gameplay Lead, Andrzej Blumenfeld [AB ] and Creative Director, Tomek Wlazlo [TW ].


Zebraliśmy tutaj niektóre pytania, które pojawiały się na Steamie, Discordzie, Reddicie, czy Tweeterze. Odpowiadają na nie Gameplay Lead, Andrzej Blumenfeld [AB ] oraz Creative Director, Tomek Wlazło [TW ].


Zatem, do dzieła!


Jak częstych i jak dużych aktualizacji możemy się spodziewać?

Nadesłał: Alexander Lorular [Discord]


[TW] Zgodnie z naszą Flight Mapą planujemy większe aktualizacje co 3-4 miesiące i mniejsze patche i hotfixy w międzyczasie. Poniżej załączamy wspomnianą Flight Mapę.



Czy dostępna jest nieco dokładniejsza data, w której możemy spodziewać się dodania trybu kooperacyjnego?

Nadesłał: iAmCursed [Discord]


[AB] Taka data nie została jeszcze opublikowana, ponieważ chcemy mieć pewność, że tryb kooperacyjny zostanie przygotowany dobrze i że będzie dobrze współgrał z elementami, które pojawią się w grze w kolejnych aktualizacjach. Tryb kooperacyjny to dla nas kluczowa aktualizacja, na pewno ją wprowadzimy, jednak nie chcemy jej wprowadzić zbyt pospiesznie.


Czy ogród będzie hodowany wewnątrz statku, czy na zewnątrz? Jakie rośliny będzie można hodować?

Nadesłał: MedicalRider [Discord]


[TW] Wciąż nad tym pracujemy, dlatego nie możemy powiedzieć zbyt dużo do momentu, w którym opracujemy finalny kształt tej aktualizacji. To co mogę zdradzić, to fakt, iż pierwsze iteracje ogrodnictwa zakładały wewnętrzne ogrody, jednak system ten ma tak ogromny potencjał, że chcielibyśmy go jeszcze znacząco rozwinąć. Być może będziemy dodawali jeszcze nowe rośliny, narzędzia etc. już po samej aktualizacji dotyczącej ogrodnictwa.


Jak działa spawnowanie POI (interesujących miejsc)? Czy jest gwarancja zebrania wszystkich możliwych przedmiotów kolekcjonerskich?

Nadesłał: NettlesomeCodger [Discord]


[TW] POI powstają dzięki proceduralnej generacji, która randomowo lokuje je na mapie, przez co każdy gracz ma unikatową mapę. Nie masz się jednak co martwić, generacja nie zostanie przerwana dopóki gracz nie zbierze wszystkich przedmiotów.


Czy są przewidziane różne rodzaje strzał do kuszy?

Nadesłał: MedicalRider [Discord]


[AB] Z wielką przyjemnością zróżnicujemy typy strzał. Mamy już nawet pewne pomysły i prototypy, więc temat jest jak najbardziej rozwojowy - stay tuned.


Czy po premierze multiplayera każdy gracz będzie mial własny statek, czy gra będzie odbywała się na jednym statku?

Nadesłał: Tr3ntzilla [Discord]


[AB] Od początku planowaliśmy jeden statek dzielony przez graczy. jeden kapital (host) i do trzech członków załogi. Nasze mechaniki zostały przygotowane właśnie pod ten koncept. Niemniej jesteśmy świadomi, że część społeczności chciałaby więcej niż jednego statku. Na obecnym etapie nie możemy jednak nic obiecać. Nie jest to prosta zmiana polegająca tylko na dodaniu większej liczby statków, to system naczyń powiązanych, który jest dużo bardziej skomplikowany. Wsłuchujemy się jednak w Wasze głosy i na pewno pochylimy się nad tą kwestią w przyszłych testach wewnętrznch.


Czy planowana jest większa liczba biomów i lokacji dla nadpyla i podpyla?

Nadesłał: Bagmann [Discord]


[TW] Na pewno będziemy zwiększali liczbę różnorodnych lokacji. Jeżeli chodzi o biomy, jest na to szansa, ponieważ świat Forever Skies jest ogromny i mamy wiele ciekawych pomysłów, które chcielibyśmy przetestować.


Czy można będzie udomowić robaka?

Nadesłał: ewoudje [Discord]


[TW] Pracujemy nad tym. Będzie to jedna z pierwszych aktualizacji, którą dodamy już niebawem.


Czy pojawi się powód do nurkowania statkiem w pył (pomimo szkód, jakie pył powoduje)?

Nadesłał: Entirago [Discord]


[AB] Tak! Bardzo podoba nam się idea lokacji, bądź wariantu lokacji, która znajduje się tuż nad pyłem. Ciekawą mechaniką uzupełniającą byłoby tutaj z pewnością ograniczenie czasowe związane z tlenem. Mamy nadzieje, że jest to coś, co w przyszłości pojawi się w Forever Skies.


Cześć, gra mi się bardzo podoba! Zastanawiam się czy planujecie wsparcie dla rozdzielczości powyżej 1080p?

Nadesłał: ian boy [Discord]


[TW] Tak, planujemy takie rozwiązanie. Póki co nie jesteśmy w stanie podać dokładnej daty, jednak mamy to na naszej liście rzeczy do zrobienia jako jeden z priorytetów.


Jak bardzo zadowolony jest zespół z obecnego działania gry i jak prawdopodobne jest to, że doczekamy się istotnych przeróbek?

Nadesłał: Bagmann [Discord]


[TW] Deweloper nigdy nie jest w pełni zadowolony ze swojego dzieła. Możesz dopracowywać grę całą wieczność i koniec końców nigdy nie odnaleźć momentu, w którym będziesz w pełni zadowolony z tego, jak ona działa. Ogólnie jednak oceniamy działanie gry jako bardzo dobre. Zrobiliśmy kilka drobnych poprawek w balansie i systemie przetrwania i planujemy rozbudowywać grę o kolejne treści, systemy i rozwiązania, o czym już wspominaliśmy wcześniej. Nie jesteśmy przeciwni znaczącym zmianom w działaniu niektórych elementów, jeżeli zobaczymy, że jest to coś, czego oczekuje większość społeczności. Ważną rolę dla nas pełni tutaj feedback, grę tworzymy przecież dla was.


Czy Forever Skies będzie wspierało mody?

Nadesłał: katz9997 [Steam]


[AB] Chcielibyśmy móc powiedzieć, że tak, jednak jest to nadal rzecz, którą badamy. Dlatego póki co pozostańmy przy "może". Uwielbiamy samą ideę modowania i dania graczom możliwości uwolnienia ich kreatywności, która wykroczy poza konstrukty stworzone przez nas w ramach procesu produkcyjnego. To także element, który sprawia, że ludzie wracają do gry, więc tym bardziej w naszych oczach jest to rozwiązanie interesujące. Potrzebujemy jednak czasu, by dopracować tę kwestię.


Czy Forever Skies będzie wspierało VR?

Nadesłał: csfMaddin [Steam]


[TW] Nie mamy obecnie żadnych wiążących planów związanych z VR, jednak jesteśmy otwarci na różne rozwiązania i nawet mamy za sobą już pewne drobne wewnętrzne testy przeprowadzone z czystej ciekawości. Najważniejsze dla nas jest to, że jeżeli zdecydujemy się na VR, to będziemy chcieli mieć pewność, że zostanie on przygotowany należycie - bądź to wewnętrznie, bądź przez zewnętrznego, zaufanego partnera. Z kolei by to było możliwe, potrzebujemy rozbudować grę o zaplanowane aktualizacje i mechaniki, tak aby VR nie wpływał negatywnie na to, co chcemy stworzyć na PC i konsole.


Czy planowane są zmiany w systemie chorób? Jeżeli tak, to jakie?

Nadesłał: NukeAJS [Steam]


[AB] Tak, planujemy dodanie większej liczby chorób, które będą odgrywały jeszcze większą rolę w grze. Pojawią się nowe źródła wirusów, nowe urządzenia, nowe sposoby radzenia sobie z chorobami, a nawet zmiany w samym systemie zdrowia. Niebawem będziemy mogli zapewne pokazać coś nowego w tym temacie!


Czy w przyszłości pojawią się systemy wzmacniające naszą postać? Mamy slot na butlę tlenową, jednak co np. z dodatkowymi slotami na rzeczy takie jak pancerz, czy wzmocnienie rąk bądź nóg?

Nadesłał: suikodudeman007 [Steam]


[TW] Bardzo nam się podoba ten pomysł i z pewnością jest możliwy do wprowadzenia. W Subnautice bardzo podobał mi się motyw ze specjalnymi strojami przystosowanymi do poszczególnych lokacji/biomów. Mamy kilka pomysłów na tym polu, jednak póki co nie chcemy składać wiążących obietnic. To co nas ogranicza to czas i inne priorytety, które na ten moment wydają się bardziej kluczowe dla rozwoju gry.


Czy będziemy mogli budować na lokacjach? Bardzo podobałaby mi się możliwość budowania np. przystani, do których można byłoby wracać.

Nadesłał: AgentSrell777 [Steam]


[AB] To raczej się nie wydarzy. Z racji tego, iż świat Forever Skies jest proceduralnie generowany, lokacje "znikają" po tym, gdy oddalimy się od nich na pewną odległość. Oznacza to, że wszystko co zostałoby potencjalnie zbudowane na takiej lokacji, również by zniknęło. Zmiana tego podejścia wymagałaby zmiany jednego z fundamentów, na których opiera się gra i który stanowi obecnie jedność z innymi fundamentami.


Czy pojwi się większa różnorodność w rozbudowie statku, tak np. by nie wyglądał on tak kanciaście i by gracze mogli wykazać się większą kreatywnością?

Nadesłał: Dersh [Steam]


[TW] Tak, mamy plany dodania nowych elementów podobnych do modułów ze szklanymi narożnikami, które sprawią, że statek będzie wyglądał bardziej opływowo.


Czy stan zagrożenia w grze pozostanie na tym samym poziomie, czy pojawią się nowe zagrożenia?

Nadesłał: Crucible [Steam]


[AB] Pojawią się nowe zagrożenia zarówno w nadpylu, jak i podpylu. Niektóre pojawią się już niebawem!


Planujecie jakieś nowe wyzwania utrudniające lot?

Nadesłał: DeltaTwoZero [Steam]


[TW] Tak, spośród wieli prototypów wybraliśmy kolonię roślin, która będzie uszkadzała statek i zatruwała gracza. Oto obrazek poglądowy:



Obecnie możemy obracać rzeczy w poziomie, ale czy planujecie możliwość obracania ich w pionie? Chciałbym zbudować odwrócony kokpit, podobny do tego, który widziałem w pre-alfie.

Nadesłał: DeLindsay [Steam]


[TW] Odwracanie rzeczy w pionie może popsuć grę w tak wielu miejscach, że dla utrzymania w zdrowiu naszego teamu testowego, raczej nie zdecydujemy się na dodanie tej mechaniki. Dodamy jednak kolejne możliwości rozbudowy statku, w tym odwrócony kokpit.


Wiem, że to dość mało prawdopodobne, ale czy moglibyście zdradzić, jak będzie działał system walki?

Nadesłał: K.C.Wiley [Twitter]


[AB] Chcemy utrzymać go możliwie prostym. Jesteśmy naukowcami, nie wojownikami, zabijanie będzie rozwiązaniem ostatecznym. Kusza i nóż to narzędza, które będą używane również jako bronie, ale gracze będą mogli także użyć specjalnych boosterów, które pomogą im w trudnych sytuacjach. Innymi słowy nie spodziewajcie się rozgrywki typu "Rambo". Jeżeli chodzi o szczegóły, obecnie jesteśmy na etapie testów.


Kiedy gracze konsolowi będą mogli dołączyć do lotu?

Nadesłał: Luke Reich [Twitter]


[AB] Wiemy, że konsolowi gracze czekają na Forever Skies, co nam bardzo pochlebia. Nie mamy jeszcze ustalonej konkretnej daty, dodanie konsol nastąpi jednak po wyjściu z early accessu. Ten z kolei planujemy na co najmniej 12 miesięcy.


Czy w grze pojawi się więcej cutscenek, takich jak np. pod koniec early accessu? To był ogień!

Nadesłał: Ettore Lignelli [Twitter]


[TW] Tak, planujemy dodanie jeszcze kilku. Cieszymy się, że przypadły Ci do gustu!


Czy będzie udostępniony tryb kreatywny, bądź swobodnej budowy?

Nadesłał: DeLindsay [Reddit]


[AB] Tak, planujemy dodanie trybu kreatywnego na dalszym etapie rozwoju early accessu. Dostajemy wiele pytań o ten tryb, potrzebujemy jednak czasu na jego przygotowanie.


Czy planujecie dodać jakiekolwiek "devowe" narzędzia dla graczy? Np. możliwość ukrycia GUI/HUD, swoboda kamera, czy możliwość zmiany pogody?

Nadesłał: lieutenatdan [Reddit]


[TW] HUD-a będzie można ukryć już dzięki planowanej niebawem aktualizacji. Co do reszty, jest to możliwe, ale pradopodobnie nastąpi to na dalszym etapie rozwoju gry.


Czy pojawią się nowe wieże?

Nadesłał: Plum [Discord]


[TW] Tak, zdecydowanie chcemy zwiększać różnorodność wież, nie tylko poprzez warianty, ale i też zupełnie nowe ich typy.


Czy pojawią się nowe bronie dystansowe inne niż kusza?

Nadesłał: Plonk [Discord]


[AB] Bardziej planujemy zwiększyć istotność kuszy dla rozrywki niż dodawać nowe bronie. Nowe rodzaje strzał, możliwość rozbudowywania kuszy etc., to bardziej prawdopodobny scenariusz. Nie jest jednak powiedziane, że w przyszłości pojawią się nowe bronie dystansowe. Być może sam gameplay wymusi na nas taką aktualizację.


Na niektórych lokacjach spotkałem hamaki. Czy mogłyby one pojawić sie także na statkach, jako alternatywa dla łóżka?

Nadesłał: Mobin [Discord]


[TW] Rozumiemy, że chcecie poczuć się jak prawdziwi podniebni piraci, czyż nie? A więc dobrze, rozważymy to :)


Czy jest szansa na tygodniowe/dwutygodniowe newsy, pokazujące np. screeeny, modele, czy inne tego typu rzeczy?

Nadesłał: Dingo [Discord]


[AB] Cieszę się, że o to pytasz. Nasz Community Manager Greg startuje z comiesięcznym programem na YouTube, który będzie pokazywał, co dzieje się w grze, studio i społeczności. Informacje o tym video będziemy publikowali na naszych social mediach i na Steamie. Planujemy rozpocząć w październiku, gdy pojawi się jedna z dużych aktualizacji.


What's the next priority based on the items on the flight map? Can you share an anticipated timeline with us?

Który element z flight mapy będzie następnym priorytetem?

Nadesłał: Entirago [Discord]


[TW] Obecnym priorytetem są zagrożenia, w tym wirusy, sposoby radzenia sobie z nimi oraz wrogami, którzy pojawią się mniej więcej w październiku. Na naszym Steamie dostępne są materiały poglądowe, czego można się spodziewać w tej kwestii.


Co jest najbardziej wyczekiwaną aktualizacją Forever Skies?

Nadesłał: Ematai {Discord}


[AB] Bez wątpieni tryb kooperacyjny. Z developerskiego punktu widzenia to spore wyzwanie, jednak możliwość wypchnięcia się nawzajem ze statku jest tym, co nas napędza do realizacji tego celu.


Kiedy możemy spodziewać się poprawy dostępność takiej jak np. zmiana wielkości ikon, czy liter?

Nadesłał: Marcus Perry [Steam]


[AB] Mamy świadomość tego, że tekst w niektórych z naszych okien jest mały i planujemy rozwiązać ten problem w przyszłości. Nie mamy niestety jednak dokładnej daty, kiedy usprawnienie to pojawi się w grze. Robiliśmy już jedno podejście do tego problemu, jego rozwiązanie utrudnia jednak m.in. fakt, że w grze pojawiają się różne języki, a wraz z nimi różne alfabety, które na pewne zmiany reagują inaczej niż alfabet łaciński. Potrzebujemy zatem na zbadanie tego tematu nieco więcej czasu, który będziemy musieli wygospodarować w naszym planie produkcyjnym.


Czy jest szansa na ogólnostatkowy system energetyczny zasilany np. panelami słonecznymi?

Nadesłał: Illuminia [Steam]


[TW] Ten pomysł wracał do nas wielokrotnie, jednak idea ta działa nieco przeciwko innym pomysłom, które mam, stąd póki co nie myślimy o jej wprowadzeniu.


Czy zmiana poziomu trudności będzie wpływała na coś więcej niż spadek statystyk głodu i pragnienia?

Nadesłał: [UA]Ramiel [Steam]


[TW] Tak w pewnym sensie jest. Obecnie poziom trudności wpływa także np. na karę za śmierć Twojego bohatera, a więc liczbę zasobów, którą tracisz. Wpływa także na efekty infekcji. Jednak jeżeli pytasz o przyszłość, to tak, chcemy rozwijać listę elementów, na które będzie miał wpływ poziom trudności.


Czy chcielibyście dać publiczny dostęp do tablicy na Trello, coś w stylu tego, co zrobiło Unknown Worlds w trakcie prac nad Subnautiką? To pomogłoby nam lepiej zrozumieć, co obecnie jest w trakcie opracowywania i jakie są plany na przyszłość.

Nadesłał: Diavel [Steam]


[TW] Jest to coś, co wewnętrznie omawialiśmy i obecne poszukujemy narzędzi, które umożliwiłyby nam jednoczesne publikowanie roadmapy oraz zbieranie feedbacku od społeczności dotyczącego planowanych aktualizacji. Niestety, nie posiadamy jeszcze harmonogramu na to, kiedy moglibyśmy wprowadzić taką zmianę.


Czy moglibyśmy otrzymać możliwość przenoszenia skrzynek bez konieczności ich opróżniania?

Nadesłał: KGI [Steam]


[AB] Słyszeliśmy wiele sugestii dotyczącej tej kwestii i jest ona na naszej liście rzeczy do zrobienia. Jest jednak sporo "warstw systemów", które musimy naruszyć, by wprowadzić to rozwiązanie bez narażenia się na poważne błędy, czy glicze. Innymi słowy, pracujemy nad tym, potrzebujemy jednak nieco więcej czasu, by rozwiązać ten problem. Mamy nadzieje, że niebawem koszmar przenoszenia rzeczy z jednej skrzyni do drugiej będzie jedynie odległym wspomnieniem.


Czy świat będzie się zmieniał wraz z rozwojem fabuły? Przykładowo czy zniknie pył itp.?

Nadesłał: Konna84 [Steam]


[AB] Mamy plan stworzebua progresji świata. Wraz z osiąganiem kolejnych etapów będzie się on zmieniał zarówno pod kontem środowiska, jak i np. dostępnych lokacji. Warto jednak wspomnieć, że od początku zapowiadaliśmy, iż gra nie będzie o ratowaniu świata i cofaniu katastrofy ekologicznej. Działania i zaniechania ludzkości przypieczętowały już los świata, nie spodziewajmy się więc hollywoodzkiego zwrotu akcji z bohaterem, który pstryknięciem palca wszystko naprawia. Twoim celem jest znalezienie lekarstwa dla pozostałej populacji ludzkiej, która w ostatniej chwili uciekła na orbitę, nie wiedząc, że została zarażona czymś, co wyewoluowało w wyniku silnie zanieczyszczonego środowiska.


Czy pojawią się rozwiązania QoL np. możliwość kolejkowania produkcji i kraftowania?

Nadesłał: DankMeme_sys [Steam]


[TW] Tak, planujemy dodanie licznych tego typu rozwiązań na etapie early accessu. Najważniejsze jest, byście zgłaszali konkretne zapotrzebowania. Im częściej widzimy jakąś prośbę, tym bardziej oczekiwana w naszych oczach się ona staje.


Czy pojawi się kamera trzecioosobowa dla trybu budowania?

Nadesłał: Alpha_pyxis [Steam]


[AB] To nie pierwszy raz, gdy spotykamy się z tym pytaniem, jednak póki co nie mamy szczegółowych planów dotyczących tego zagadnienia. Może brzmieć to jak prosta zmiana, jednak może mieć znaczący wpływ na wiele elementów rozgrywki. Dlatego też jest mało prawdopodobne, że się tym zajmiemy przed opracowaniem innych istotnych mechanik i aktualizacji.


Mam wielką słabość do zagadek i sekretów. Czy malunki pozostawione przez Noah na ścianie mają jakieś głębsze znaczenie, które będziemy mogli zbadać w przyszłości, czy to tylko wytwór artystycznej wyobraźni.

Nadesłał: Kampko [Steam]


[AB] Na obecnym etapie możemy powiedzieć, że w grze nie zostało dodane jeszcze 100% fabuły. Planujemy ją rozwijać systematycznie, jednak całość będzie dostępn najprawdopodobniej dopiero na koniec early accessu.


W początkowej fazie gry radzenie sobie z pragnieniem i głodem pochłania dużą część czasu i jest bardzo powtarzalne. Czy planujecie np. dodanie ustawień, które pozwoliłyby graczom regulować tę kwestię?

Nadesłał: Hydroculator [Steam]


[TW] Będziemy pracować nad balansem poziomów trudności, ale także zwiększeniem możliwości pozyskiwania wartościowego jedzenia czy picia tj. np. narzędzia do bardziej wydajnego gotowania. Radzenie sobie z głodem i pragnieniem stanie się zatem wyzwaniem, które jest pokonywane wraz z dokonywaniem progresu w grze.


Czy moglibyśmy otrzymać piorunochrony, które pozwalałyby nam na ładowanie pustych baterii?

Nadesłał: SteelThunder [Steam]


[AB] Mamy prototypy piorunochronów, a więc tak, jest szansa, że pojawią się one w grze w przyszłości.


Czy rozważacie zwiększenie różnorodności poruszania się naukowca? Np. haki, czy inne tego typu rozwiązania pozwalające dotrzeć w trudniej dostępne miejsca?

Nadesłał: VENGEANCE [Steam]


[AB] Póki co nie mamy planów w tym obszarze, jednak nie jest wykluczone, że pojawią się one w przyszłości.


Jak na obecną główną pętle gry wpłynie zwiększenie liczby graczy?

Nadesłał: MoriartyAvalon [Reddit]


[TW] Jest nieco za wcześnie, by dzielić się znaczącymi informacjami dotyczącymi trybu kooperacyjnego. Niemniej warto dodać, że gra od początku była planowana jako coop, stąd każda decyzja, którą do tej pory podejmowaliśmy przechodziła przez analizę dotyczącą tego, jak dany element będzie wyglądał po rozszerzeniu o tryb kooperacyjny.


Jeszcze raz dziękujemy wam wszystkim za nadesłane pytania. AMA na pewno powróci w przyszłości z odpowiedziami na kolejną porcję pytań!


To tyle na dzisiaj, życzymy udanego weekendu!

Zespół Far From Home

Comments


bottom of page